måndag 2 mars 2009

Bästa VÄNNEN!!

Jag kan inte sluta le, jag har en helt fantastisk hund.. skulle inte kunna drömma om något bättre än detta, han är allt jag velat ha dessutom helt grym på att träna och lära.

idag var vi på det tredje kurstillfället med Alfons, idag gick han 1 ½ timme lös fotgående hela tiden fast det är 7 andra unghundar runt honom, han bryr sig inte.. han hade en hund som skällde på honom och slicka på honom det brydde han sig inte om det viktigaste var att ha ögonkontakt med mig sittandes :D

vi började dagen med att gruppen stod i en ring och en hund sick sackade mellan alla i ringen och hunden skulle gå fot. Alfons var skitduktig fast schäfern som är en månad äldre hoppade på honom när han gick så fint..
efter det gick alla i gruppen i ringden fast varannan hund gick åt motsatt håll och vi övade möten, Alfons gick tokfint så jag frågade om jag kunde få ha honom lös istället och tränaren sa att ja Alfons är så sjukt lydig så jag fick det..
Så nästa övning så skulle vi säga åt hunden att sitta sen 3 meter bort ställa en skål med en godis i, jag själv skulle stå så jag bildade en trekant med hunden, skålen och mig själv. Sen kalla på hunden som skulle komma till mig dutta nosen mot min hand och sedan få gå till skålen. Det gick mycket bra, Alfons fuskade bara lite i början och sprang inte hela vägen fram utan vände precis innan och sprang mot skålen.. hihi

Sen delade vi in oss i två grupper, hanarna i en grupp och tikarna i en annan då det var två löptikar med i dag. i gruppen skulle vi gå fot sick sack så nära som möjligt igen. Alfons gick då lös och vi sick sackade samt stod still och väntade.. Duktig voooovve! :)

sen vilade vi lite och körde teori, då vilade han i mitt knä.. fick beröm från alla i gruppen då Alfons är yngst de andra hundarna är 7månader upp till och med 1 år, Alfons är ju bara 5 mån och tre veckor och är den enda hunden som går lös.

Efter det så ställdes det ner 5 skålar upp och ner med korvbitar på, samt efter det koner som man skulle öva fot på.
Skålarna med korv på skulle vi öva ordet NEJ, så jag var först ut med okopplad hund vi gick mot dem Alfons var på väg och jag sa Nej bestämt och efter det så existerade inte skålarna längre, han tittade inte ens på dem han gick över skålarna alt. snubblade på dem. sen när han kunde det så skulle vi stanna vid varje skål och han skulle sitta, detta var inte heller något problem. sen så blev nästa hinder att man satt vi stannade vi första och andra skålen dom korvarna fick han inte ta men vid den tredje fick han ta och sen de två sista fick han inte ta. det gick som en dans på roser.. konerna som var efter skålarna där vi skulle sick sacka mellan och gå fot gick huuuur bra som helst oxå. sen satt han och vänta på sin tur och då försökte andra hundar leka med honom men han viste att hans uppgift var att sitta på min vänstra sida. Allt detta OKOPPLAD!!
JAG ÄR SÅ GRYYYYYMT LYCKLIG ÖVER MIN BEGÅVADE HUND OCH STOLT..!!
Sen får jag ett bevis på att min träning fungerar än så länge :) hård men rättvis och med kärlek bakom alla tillrättavisningar, korrigera felbetenden för att sen beröma de rätta betenden det har jag kommit långt på!

Inga kommentarer: