lördag 31 januari 2009

träning

I morse satte jag mig i bilen och åkte till Martina i bromma, det går väldigt fort från värmdö faktiskt.
Vi började leta efter en bra och snöfrimark vilket visade var ganska svårt men så hittade vi det perfekta stället.
Sen hämtade vi skank, blod och en liten Alfons som tyckte att skanken var underbart rolig och ha i munnen!!

Martina la ut ett kort spår på kanske ca 10 meter bara och rakt fram med mycket blod. Om han var ivrig när hon gjorde det, sen gick vi iväg en liten bit och sen satte vi på honom sele och lina samt började gå mot spåret.
Han stannade lite i början och skulle "slicka ren" skottplatsen men efter ett tag så fortsatte han frammåt utan hjälp så det var ju bra, han sökte vidare och hade förstått att spåret går vidare och jag hjälpte honom inte en enda gång utan han jobbade på själv. jag tror min spårning med korven har gett resultat :D
Supernöjd hittade han den utan problem och vi gick tillbaka till bilen med honom, så hämtade vi morbror Gizmo som skulle få öva lite med fåglar.

När Gizmo och Martina övat klart med fåglarna så åkte vi vidare ner till brukshundklubben och Martina tog ut Enzo.
Där övade de lydan samt och en slags budövning som jag hjälpte henne med. Enzo skulle springa från Martina till mig och sätta sig vid min vänstra sida där jag sen sände tillbaka honom till Martina. Enzo var superduktig.

Sen när vi var klara med honom tog vi ut Alfons och gick upp i skogen för att kasta iväg dummiesar. De första gångerna så fick han hämta dem men sen övade vi att han skulle sitta kvar och det var svårt :) mycket svårt tyckte han men så började han få godis när han var så duktig på och stanna så då tappade han lite fokus över vad som hände för vadå jag hade ju godis i handen :D men när han varit duktigt och suttit och väntat efter många kast så fick han äntligen hämta.
Tillbaka till bilen med honom och utt med Gizmo.

Gizmo och martina övade freestyl övning.
Gizmo tyckte nog det var lite svårt för han gjorde allt han kunde för att få bollen :)

Sen visade Martina på Alfons hur man klicka in en hund med klicker så jag ska börja öva med det.

Sen bar det hemmåt för oss alla, trött liten Alfons och trött Johanna. Mycket information för oss båda i dag men imorgon får vi öva på igen.
http://www.kennelzebulon.nu/
sen gillar jag denna och läsa då och då för och se om jag håller mig inom ramarna !!

Inga kommentarer: