torsdag 11 december 2008

trist väder

Det är verkligen supertråkigt väder just nu!
Nu på morgonen bestämde jag mig för att köra lite spår igen med Alfons, så jag började som jag gjort första gången. Att göra spår till med lite korv inne, Alfons blir som helt galen när han kände spåren och for iväg utan att jag ens hann med. Han hitta alla på typ två minuter och jag inser att hans minne är ganska bra för där han har hittat tidigare där letar han igen, han luktar inte ens på spåren utan han söker reda på dem med endast nosen. Så andra gången sket jag i och göra spår och la den ena på tvbänken där tven står något högre upp och den andra i vedkorgen.. nu blir det svårt tänkte jag, a jo tjena eller inte.. vid tven hitta han utan ens hjälp och den andra gick han förbi en gång och backade tillbaka och hitta den.. Jaha vad gör jag nu för han tycker inte detta är speciellt svårt och rooooligt är det. Han har svansen flygandes i full kareta åt alla håll och helt superenergisk!
Så jag tänkte att okej jag försvårar det och går ut, detta är alltså andra gången jag gör detta men jag var nog lite våghalsig som begav mig ut. Alfons kvar inne och jag går ut lägger dem på lite olika ställen för att se vad han gör utav saken.
Jag visslade på honom och sa söök, då drog han iväg som en yr höna och bara hade nosen i backen, den jag hade tänkt att han skulle ta först den drog han förbi och fortsatte vidare till en annan som han nästan stod vid och hitta den inte. utan tillslut såg han den och tog den... suck detta blir svårt tänkte jag om han måste se alla och inte använder hjärnan... sen med lite hjälp fann han de andra två på samma sätt han lukta titta på mig och vände tillbaka och såg sen vart det låg.. men så hade jag än kvar som låg gömd i buskarna som jag tänkte denna kommer ju bli skitsvår eftersom de andra var han tvungen och se för att finna och inte använde nosen.
Så jag sa åter igen sök och han gick igång men tog helt annan väg än vad jag trodde han skulle ta, han gick under buskarna och hittade den utan problem utan min hjälp.
Då såg jag hur han letade på de andra ställerna igen och tillbaka till buskarna, han undersökte om det kommit mer på de ställen där de fanns tidigare, han har mycket bra minne inser jag nu han går tillbaka dit där han funnit tidigare.
Han tycker det är huuur kul som helst och han är duktigt på att komma då när vi tränar och det gör mig glad för då vill han ju lysna på mig och få hjälp att hitta det vi söker, han vill jobba med mig och inte ensam när vi är ute och det är roligt!
Han är duktig, riktigt duktig! Men han är trött nu ska jag lova!
Han vill sova i knät och det talar han om så då får han det :D
Det ska bli så kul och få lära sig mera om hur man söker och att vi ska försöka komma iväg på prov sen, men det är långt dit och jag behöver själv lära mig hur jag ska få oss dit då jag är hans lärare.. Duktiga Alfons och jag blir så glad för han blir så glad när han får söka, han blir lite för pigg och ivrig men det är bara kul.

1 kommentar:

Dark Flyer´s sa...

Jodå, mina flattar är likadana. När allt vatten kommer uppifrån, ja då tycker dom att dom hellre ska ligga kvar i soffan eller sängen. Men hittar vi en sjö, dike, vattenpöl m.m där de själv får välja att bli blöta eller ej. Ja, då har man flattar igen. Så du behöver inte oroa dig ;), jag kan lova att du har en flatte i härliga lilla Alfons.

Massa kramar